Mali Mühür Sertifika Hizmetleri Süreçleri
  1. Mali Mühür Nedir?
    1. Mali mühür, tüzel kişiler ile kurum, kuruluş ve işletmeler tarafından elektronik belge olarak oluşturulacak fatura ve diğer yasal belgelerin bütünlüğünün, kaynağının ve içeriğinin garanti altına alınması, elektronik ortamda muhataplarına iletilmesi ve elektronik ortamda saklanması sırasında güvenliğinin ve gizliliğinin sağlanması amacıyla kullanılacaktır.
  2. Mali Mühür Hakkında Önemli Bilgiler
    1. Kamu SM başvuru sayfasından mali mühüre başvurduğunuzda sadece sertifika için başvurmuş olursunuz. e-Fatura Uygulama ve e-Defter Uygulama başvuruları ayrıca Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) üzerinden yapılmalıdır. Alınan Mali Mühür Sertifikası her iki uygulamada da kullanılabilmektedir.
    2. HSM cihazının tercih sebepleri;
      1. İmzalama işleminin birden fazla kişi tarafından ve farklı bilgisayarlardan yapılması,
      2. Dağıtık şube yapısı olması ve bu şubelerden de e-Fatura kesilmesi,
      3. Dakikada 120 ve üzeri e-Fatura kesilmesi.
    3. HSM cihazı tercih edecek olan tüzel kişiler;
      1. HSM cihazı Kamu SM tarafından temin edilmemektedir.
      2. HSM cihazına sertifika yüklemek için sertifika yerinde gözetim ve denetim bedeli de alınarak cihaza yükleme yapılır. Ücret bilgileri için http://mm.kamusm.gov.tr/fiyatlandirma.jsp tıklayınız.
      3. HSM cihazının kurulumlardan önce firmalar tarafından hazır hale getirilmesi gerekmektedir.
  3. Mali Mühür Başvuru Süreci
    1. Mali Mühür Sertifikası için https://mportal.kamusm.gov.tr adresine gidilir. Açılan sayfada tüzel ya da gerçek kişi firma bilgileri ilgili alanlar doldurularak başvuru gerçekleştirilir.
    2. Başvuru yapıldıktan sonra, başvurunun son ekranında verilen bilgilere göre https://sanalpos.kamusm.gov.tr/index.jsf sayfasından ödemeler gerçekleştirilir.
      1. Diğer ödeme kanalları;
      2. Vakıfbank ve Ziraat Bankası'nın aşağıda belirtilen kanallarından ilgili siparişinize ait borcunuzu sorgulayarak ödeme yapabilirsiniz. Aşağıdaki kanallardan yapılan ödemeler 1 iş günü sonrasında sistemimize yansımaktadır.
    3. Talep edilen ürün ve hizmet bedeli Kamu SM hesabına geçtikten sonra Sertifika Üretim Süreci’ne başlanır. Başvuruda müşterinin seçimine bağlı olarak üretim iki ekilde gerçekleştirilebilir.
      1. Akıllı Karta Sertifika Üretimi
        1. Akıllı kart seçildi ise sertifika hemen üretilerek yetkiliye teslim edilmek üzere kuryeye teslim edilir, ayrıca kurye takip bilgileri de başvuru sırasında belirtilen e-posta adresine gönderilir.
        2. Önemli Not: İmza yetkilisinin sertifikayı herhangi bir nedenden dolayı (işten ayrılması, adreste bulunamaması, vefat etmesi vb.) teslim alamaması durumunda teslimat aşağıdaki kişilere yapılabilir.
        3. Şirket yetkilisinin tam vekâlet (noter onaylı) verdiği kişiler,
        4. İmza sirkülerinde ismi olan şirket yetkililerinden birince yazılmış bir teslimat dilekçesi imza sirküleri ile birlikte mail ortamında bilgi[at]kamusm.gov.tr adresine gönderildiğinde dilekçede ismi belirtilen kişiye,
      2. Donanım Güvenlik Modülüne (HSM) Sertifika Üretimi
        1. HSM de sertifika üretimi için HSM cihazının önceden temin edilmesi gereklidir. Kamu SM personeli sadece gözetim ve kontrol işlemini gerçekleştirecektir.
        2. HSM ile ilgili yapılacak ön hazırlık için firma bilgilendirilir.
        3. Firmadan ayarların yapıldığına dair bilgi gelir.
        4. Bilgi geldikten sonra randevu tarihi verilir.
        5. Üretim için planlanan randevu günü firmanın HSM’ine sertifika yüklenir.
        6. Çalışma tamamlandıktan sonra hizmet gerçekleştirme tutanağı imzalanır. Tutanak iki nüsha olarak hazırlanarak biri kurumda, diğeri Kamu SM personelinde kalacak şekilde saklanır.
        7. İşlemler tamamlandıktan sonra fatura kesilerek firmaya gönderilir.

4. Mali Mühür Kurulum ve PIN İşlemleri

    1. Sertifika teslim alındıktan sonra http://mm.kamusm.gov.tr/surecler/aldim_ne_yapmaliyim sayfasındaki süreçler işletilir.
    2. PIN Bilgisi ile ilgili önemli bilgi;
    3. PIN'in 3 (üç) kere hatalı girilmesi durumunda https://onlineislemler.kamusm.gov.tr sayfasına tıklanarak Kilit Çözme seçeneğinden yeni PIN belirleme işlemi yapılmalıdır. Kilit Çözme yardım için tıklayınız.
    4. Akis Kart İzleme Aracı’nda "PIN kilitlendi. PUK ile kilit çözebilirsiniz." uyarısı sadece 2014 yılı öncesinde üretilen ve PUK kodu bulunan kartlar için geçerlidir. PUK kodu ile kesinlikle işlem yapmayınız! Yetkisiz veya hatalı olarak yapılan 3 (üç) PUK giriş denemesi sonrası kart bir daha kullanılamayacak biçimde kullanım dışı kalır. Bu durumda kart ücret karşılığında yenilenir.

 

5. Mali Mühür Bilgi Güncelleme

    1. Mail mühür bilgi güncelleme işlemleri (telefon, e-posta vb.) 444 5 576 numaralı çağrı merkezimizden kimlik teyidi sağlanarak gerçekleştirilmektedir.
    2. Kurumun vergi kimlik numarası ya da unvanının değişmesi durumunda yeniden mali mühür alınmalıdır. Bunun için başvuru süreci maddeleri tekrarlanır.

6. Mali Mühür Fiyatlandırma

    1. http://mm.kamusm.gov.tr/fiyatlandirma.jsp sayfasından güncel fiyatlarımıza ulaşabilirsiniz.
    2. Akıllı kart için fatura Mali Mühür Sertifikası ile aynı zarf içerisinde gönderilmektedir.
    3. HSM için fatura üretim süreçleri tamamlandıktan sonra ayrıca firma adresine gönderilmektedir.

7. Mali Mühür başvurusunda HSM ve Akıllı Kart arasındaki fark nedir?

    1. HSM cihazları genelde büyük ve dağınık yapıda olan firmalar tarafından kullanılmaktadır. İmzalama işlemi birden fazla kişi tarafından ve farklı bilgisayarlardan yapılabilmektedir. HSM cihazı akıllı karta göre daha hızlı ve fazla işlem yapabilen fakat maddi olarak akıllı karta göre pahalı olan cihazlardır. HSM cihazı Kamu SM aracılığı ile tedarik edilmemektedir. Cihazınız hazır ise, cihaza mali mühür sertifikası yükleme işlemleri ve ücret bilgileri için http://mm.kamusm.gov.tr/fiyatlandirma.jsp sayfasından bilgi edinebilirsiniz.

8. Mali Mühür İptal Süreci

    1. İptal süreci, MÜS ve GÜS’ün aşağıda tanımlanan nedenlerden dolayı kullanıma kapatılması işlemidir. İptal edilen sertifika bir daha kullanıma açılamamaktadır.
    2. Sertifikayı barındıran akıllı kartın kaybedilmesi,
    3. Sertifikayı barındıran akıllı kartın çalınması,
    4. GİB’in resen iptal talebinde bulunması,
    5. Kamu SM’nin sertifikaların amacına uygun olarak kullanılmadığını tespit etmesi
    6. durumunda sertifika iptal edilir.
    7. Kurum, sertifika iptali için www.kamusm.gov.tr web sayfası üzerinden Online İşlemler alanından e-Devlet ile sisteme giriş yaparak, Mali Mühür Elektronik Sertifika İşlemleri’ne tıklayarak kurum bilgilerini doldurur. Sisteme giriş yaptıktan sonra birden fazla sertifika varsa seri numarasına göre kontrol edilerek sertifika bulunur ve Sertifikamı İptal Et butonunu tıklanır.

9. Mali Mühür Ücret İadesi İşlemleri

    1. Kamu SM hatası dışında, üretilen hiçbir Elektronik Mali Mühür Sertifika ücreti iade edilmez.

10. Mali Mühür Yenileme Süreci

    1. Mali mühür sertifikaları 3 yıl süre ile kullanılmaktadır. Süresi bitmek üzere olan sertifikalar için kayıtlı e-posta adresine 3 ay, 2 ay, 1 ay ve 1 hafta kala hatırlatma mailleri gönderilmektedir. Mali mühür kullanımına devam edecek kurumlar hatırlatma maillerinden önce ya da sonrasında başvuru süreci adımlarını tekrarlamaları halinde yeni bir mali mühür üretimi gerçekleşecektir. Sertifika başvurusu ve ödeme süreci tamamlandığında hemen yeni mali mühür üretilir ve üretilen sertifikanın süresi hemen başlamaktadır.

11. Mali Mühür ve E-İmza Arasındaki Fark Nedir?

    1. E-İmza sertifikası (Nitelikli Elektronik Sertifika) gerçek kişilere verilen ve kişinin belge imzalamak için kullanıldığı sertifikadır. Elektronik ortamda oluşan imza sadece imzayı atan kişiyi temsil etmektedir. Mali Mühür Sertifikası, tüzel kişilere verilen ve mali belgeleri (e-Fatura, e-Defter, e-Arşiv, e-İrsaliye vb.) mühür atmak için kullanılan sertifikadır.

12. Yabancı, Adi Ortaklı Firma Başvurular

    1. Online mali mühür başvurusu yapamayan, şirketi temsile yetkili olan kişilerin yabancı olduğu kurumlar (%100 yabancı ortaklı kurumlar), Adi ortaklıklar, Kooperatifler, Fonlar, OSB ve Kollektif Şirketler ile MERSİS sisteminde şirket bilgileri güncel olmayan veya güncel olduğu halde sıkıntı yaşamaya devam eden mükelleflerin aşağıda yer alan belgeleri Gelir İdaresi Başkanlığı (Denetim ve Uyum Yönetimi Daire Başkanlığı (33. Müdürlük) Yeni Ziraat Mah. Etlik Cad. No: 16 06110 Dışkapı/ANKARA) adresine göndererek yazılı olarak "mali mühür başvurusu"nda bulunmalıdırlar.
    2. Başvuruda bulunurken yapılması gereken işlemler http://forum.efatura.gov.tr/ sitesindeki 25572 no’lu sorunun cevabında detaylı olarak açıklanmıştır.

13. Mali Mühür Kayıp-Çalıntı Durumunda Başvuru Süreci

    1. Mali Mühür Sertifikasının kaybolması veya çalınması durumunda ilk önce https://onlineislemler.kamusm.gov.tr sayfasından iptal edilmelidir, sonra da mportal.kamusm.gov.tr/bp/edf.go yeniden başvuru yapılır. süreci maddeleri tekrarlanır.

14. Mali Mühür Kullanımı İçin Teknik Koşullar

    1. Mali Mühür Sertifikalarının kullanımı esnasında herhangi bir hata alınırsa;
    2. Mali Mühür Sertifikasının, doğru bir şekilde çalışıp çalışmadığı test etmek için, Akis Kart İzleme Aracı programı aracılığı ile PIN girişi yaparak sorunsuz (hatalı PIN girilmesi ya da kilitlenme durumunda karta erişilemez) bir şekilde karta ulaşılması,
    3. https://onlineislemler.kamusm.gov.tr sayfasından sertifikanın geçerli (süresinin devam ediyor olması ya da sertifika durumunun iptal veya askıda olmaması durumunda) olup olmadığının kontrol edilmesi gerekir.
    4. Bu şartların sağlanması durumunda, uygulamalarda yaşanılan sorunlara dair mali mühür sertifikası ile ilgili herhangi bir tereddüte mahal vermeden direkt olarak kullanılan uygulamanın yetkilileri ile iletişime geçilmesi gerekmektedir.
    5. PIN kilitlenme durumu ya da şifre (PIN) hatırlanmaması durumunda ise Mali Mühür Kurulum ve PIN İşlemleri alanındaki PIN Oluşturma / Kilit Çözme adımları takip edilebilir.